klik

Saturday, February 26, 2011

BINTANG PELANGI - 2

“Ibu, this is ridiculous idea.” Aku membentak kuat.

“We have no choice dear.”

“More choice. Sampai tak terpilih sebab terlampau banyak. Cuma ibu dan ayah yang tak nak consider. I’m a big girl already.”

“Oh ya???”

Ibu sudah mengangkat-angkat keningnya. Perlilah tu!

“Ibu... serius Ann bagi tahu, apa yang ibu dan ayah cadangkan adalah sesuatu yang tak munasabah. Ann dah besar.”

“Siapa Ann?”

Ibu ni!!!

“How many times I told you, Ann is not allowed here.”

“Oklah. Iqa... Iqa....” cepat aku melenting.

Ibu memang tak suka kalau aku bahasakan diri aku dengan Ann. Katanya macam nama orang barat pula. Padahal betapa susahnya dia dan ayah nak carikan aku nama.

Setakat nama Aniqah, susahke?

“Ini saja jalan yang dapat kami fikirkan. Iqa sendiri yang nak buat pilihan macam ni sedangkan ibu dan ayah sudah bentangkan banyak pilihan di depan Iqa. Iqa sendiri nak pilih jalan ni.”

“Iqa dah pilih jalan yang betul tapi ibu dan ayah yang bagi simpang-siur pada jalan Iqa.”

Aku masih tak puas hati.

aku nampak ibu juga tengah keliru. keningnya jelas berkerut. dahinya dipicit perlahan. memang bertambahlah pesakit migrain dalam Malaysia. untunglah kilang Panadol tu.

Nama sebenar ibuku yang tersayang adalah Puan Hisanah. Orang panggil dia Mak Nah. Right now, aku tak ada masa nak perkenalkan macam mana perwatakan ibuku.

Sekarang ni kepalaku tengah pening. Ini semua sebab idea mengarut daripada Pak Ikram. Siapa tu? ayah kandung akulah.

Adakah patut dia nak kahwinkan aku dengan...
siapa entah. Nama pun aku tak tahu. Tapi kata ayah, aku kenal bakal laki aku.

Oh my, bukan bakal laki....
bakal pemusnah masa remaja aku.
itu pasal aku tak setuju.

Rasa geram sangat dengan semua perkara yang berlaku dalam waktu yang singkat. Aku baru dua minggu mulakan pengajian di Universiti Malaya. Dalam masa yang sama, ayah dapat tawaran untuk menjadi pensyarah kontrak di negara seberang.

Lama pula tu. kalau lima minggu, aku boleh terima lagi, ini sampai lima tahun. Haru sungguhlah.

Mestilah ayah tak nak tolak sebab dia memang berhajat untuk menjadi pensyarah di luar negara. Memang pernah dia mohon, baru sekarang dia dapat. Ish, kenapalah kena dapat sekarang. Cubalah ayah dapat tawaran tu lima tahun akan datang, senang sikit kerja aku.

Masa tu mesti aku dah kerja. Jadi tak adalah emak dan ayah risau nak tinggalkan aku. nak kata aku budak kecil, umur baru cecah 19 tahun.

masalahnya, aku mana pernah kena tinggal sendiri!

Adakah patut, dia nak tinggalkan aku sendirian di UM ni time aku dah jadi warga UM.

Memang masalah. semua tawaran tu datang serentak. Ayah memang dah offer awal-awal supaya pindah kuliah. Tapi aku tak naklah. Daripada aku pergi belajar jauh-jauh, baik aku belajar di sini saja. Lagipun kawan-kawan sekolah ramai yang dapat satu universiti.

Syarat ayah mudah saja. Katanya kalau aku nak tinggal sini, aku kena kahwin dengan anak kawan dia. at least dia tak risau nak tinggalkan aku sendirian. Maklumlah anak tunggal.

Nak dipaksa bawa merantau sekali, kata ayah aku dah berumur lebih lapan belas tahun, jadi bebas untuk bergerak sendiri. Kalau aku umur lapan tahun, ayah tak minta izin lagi. Terus diangkutnya aku sekali pergi sana

so, macam mana ni?
aduh, peningnya!

No comments:

Post a Comment